Další superpotravinou, o které bude řeč, jsou chia semínka

Další superpotravinou, o které bude řeč, jsou chia semínka

Chia semínka rostou na šalvěji španělské, zhruba jeden metr vysoké bylině

Je známá asi už 4 tisíce let a byla nazývána potravou běžců. Dávala jim energii a vytrvalost a ochraňovala před dehydratací. Chia semínka mají oříškovou chuť a dokáží vložením do vody vsáknout do sebe až dvacetkrát víc vody. Po deseti minutách vzniká gel, který je vhodným pomocníkem při hubnutí, pomáhá pomalému trávení sacharidů a dokáže na dlouhou dobu zasytit.

Taková malá chia semínka, a co všechno dokáží.

Vydatná snídaně s chia semínkyBrání vzniku svalových křečí, snižují krevní tlak, pomáhají srdeční činnosti, nervům i paměti, odstraňují záněty a bolesti kloubů, upravují cukr v krvi, působí i jako prevence proti rakovině, snižují riziko mozkové příhody a celkově zlepšují naši imunitu. Obsahují zinek, draslík, fosfor, hořčík, bílkoviny, vlákninu, vápník, železo, antioxidanty a vitamíny A, B1, B2, B3, B9, B12, C, E.

Velký význam mají i omega-3 mastné esenciální kyseliny, které je nutno přijímat stravou, neboť si je tělo vytvářet nedokáže.

 

Semínka jsou vhodná pro vegetariány a sportovce. Neobsahují lepek.

Chia semínka se mohou jíst jen tak, jednu lžíci do sklenice vody a vypít, nebo se přidávají do různých pokrmů, například do salátů, polévek, jogurtů, do smoothies, pudinků i do těst.
Semínky můžeme nahradit i vejce, pokud chceme snížit cholesterol. Použijeme jednu lžíci semínek a tři lžíce vody, necháme stát asi 10-15 min a tak vznikne gel, který nám nahradí jedno vejce do každého receptu.

Chia pudink

  • do hrnku mléka přidáme 1 lžíci semínek, zamícháme a necháme alespoň hodinu stát v lednici
  • můžeme posypat kakaem, nebo přisladit medem

Chia pudink luxusní

  • 250 ml vody, 250 ml kokosového mléka, 100 g chia semínek, 2 lžíce javorového sirupu
  • smícháme a necháme ustát do zhoustnutí

Chia nápoj pro energii

  • 250 ml vody, 2 lžičky semínek, šťáva z limetky nebo citronu, lžíce sirupu dle chuti
  • necháme stát asi 20 min. a nápoj plný energie je na světě po náročném dni

Chia šťáva s pomerančem

  • rozmixujeme 1 pomeranč (oloupaný), přidáme polovinu grepu, trochu vody, 1 lžičku semínek
  • zamícháme a necháme v lednici 10-15 min. ustát

Řezy s chia semínky

  • budeme potřebovat 2 vejce, 180 g polohrubé mouky, 1 prášek do pečiva, 50 g cukru, půl lžičky práškové stévie, 20 g chia semínek, 90 ml oleje, šťávu z půlky citronu, lžíci citronové kůry
  • vejce s cukrem, stévií a citr. kůrou vyšleháme do husté pěny, přidáme olej, citr. šťávu, mouku s práškem do pečiva, chia semínka
  • promícháme a těsto nalijeme do tukem vymazané a moukou vysypané formy
  • pečeme dozlatova při 160°

Jeden komentář u “Další superpotravinou, o které bude řeč, jsou chia semínka”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *