Prevence koronaviru – Nezapomínejte na své duševní zdraví, stres imunitě neprospívá

Prevence koronaviru – Nezapomínejte na své duševní zdraví, stres imunitě neprospívá

Všechno, na co jsme byli zvyklí se každým dnem mění. Vláda přijímá nová a přísnější opatření, zprávám týkajícím se koronaviru se nedá uniknout. Špatné zprávy se valí ze všech stran a svět pomalu zaplavuje nejistota.

Ať chceme nebo nechceme dění okolo koronaviru se podepisuje na každém z nás, ačkoli jsme se třeba s virem jako takovým ještě nesetkali. Nová opatření jeho šíření sice zpomalují, nicméně panika a nejistota se naopak šíří stále rychleji.

Ráno vstáváme a opatrně zapínáme zprávy nebo prohlížíme webové stránky. Co asi přijde dnes? Jedna novinka za druhou. Většina ne moc pozitivních. Není divu, že se v lidech probouzejí pocity paniky a strachu. Bojíme se nejen neznáma, ale také o své zdraví a zdraví svých nejbližších.

Zejména pak těch, kteří patří mezi rizikové skupiny. Tyto obavy jsou ještě umocněny tím, že máme pocit, že jsme sami zcela bezmocní. Naším úkolem je teď v podstatě nedělat nic, ideálně omezit cestování a kontakt s větším počtem lidí. 

Člověk je tvor společenský a rád se sdružuje s ostatními. I proto na většinu z nás omezování sociálních aktivit nepůsobí dobře.  Na internetu kolují videa z Itálie, která je v současné době v karanténě, na kterých lidé vykukují z oken a společně zpívají písně. Nechceme zůstat sami, izolováni.

Právě karanténa je dalším velkým strašákem. Přestože je nezbytným opatřením, aby se virus šířil pomaleji, je zároveň něčím, co lidi děsí. Ti, kterých se karanténa už týká, si najednou uvědomují, že vlastně ani neví, jak čas doma strávit. Přepadá je smutek a splín. Chybí jim nejen přátelé ale i rodina.

 


Jak se chránit – posilte imunitu!

Důležitější, než kdy dřív je dodržování základních hygienických pravidel – pravidelné mytí rukou, zakrývání úst při kašli či kýchání. Dále pak omezení cestování a vyhýbání se velkému počtu lidí. Neméně důležité je ale také posílení vlastní imunity!

Jak na to?

Ovoce, zelenina a vitamíny

Už jste to určitě slyšeli mockrát. Od mala je téměř každému z nás vtloukáno do hlavy, aby jedl dostatek ovoce a zeleniny. My to teď pro jistotu zopakujeme ještě jednou. Zinek, kyselina listová, vitamin B nebo C. To jsou jen některé z látek, které mohou naší obranyschopnosti pomoci.

Zdravý životní styl a dostatek pohybu

Ve zdravém těle zdravý duch. Kouření a alkohol imunitě příliš neprospívají, takže pokud pracujete na jejím posílení, zkuste se obojímu raději vyhýbat. K ovoci a zelenině přidejte další zdravé potraviny. Nezapomínejte také na dostatek pohybu. Nemusíte se trápit hodiny posilováním. Pomůže i každodenní krátká procházka. Sedavý způsob života není pro tělo ideální, dopřejte mu proto pravidelnou dávku aktivity.

Redukce stresu

O ovoci a zelenině i výhodách pohybu má většina lidí povědomí, ale na vliv stresu a duševní nepohody se často zapomíná. Krátkodobý stres organismus sice odkáže nabudit, dlouhodobé působení stresorů vede k vyčerpání. Dostatek sil pak nemá ani náš imunitní systém a jsme proto náchylnější k různým onemocněním.

 


Stres a imunita

Právě vztahem mezi stresem a rizikem onemocnění se zabývali psychologové Rahe a Holmes. Vytvořili přehled několika zátěžových a náročných situací, které v životě člověka mohou nastat a každé této události přiřadili i určitou hodnotu stresu. Vánoce získaly hodnotu 12, odchod do penze 45 a například rozvod 73. 

Sečteme-li hodnoty všech událostí, se kterými jsme se potýkali v posledních 12 měsících dostaneme jakousi hodnotu stresu, který na nás působí. Varovná je již hodnota nad 150 bodů.

V souvislosti s koronavirem jsme vystaveni hned několika náročným situacím., jakými jsou například:

    • vlastní zranění nebo nemoc (53)
    • onemocnění rodinného příslušníka (44)
    • změna náplně práce (29)
    • změna životních podmínek (25)
    • změna osobních zvyků (24)
    • změna společenských aktivit (18)

Když sečteme stresové hodnoty uvedené v závorkách dostáváme se docela vysoké číslo – 193 !


Jak na duševní pohodu?

Z výše uvedeného je jasné, že duševní pohoda je pro správně fungující imunitu důležitým prvkem. Jenže, jak ji v sobě znovu objevit, když jsou negativní pocity všude kolem nás?

Poučte se z dřívějška

Jistě už jste si během svého života nějakou náročnou situací prošli. Co vám tehdy pomohlo? Díky čemu se uvolníte? Vzpomínejte na to, čím jste se stresem bojovali v minulosti. Zkuste to, co vám kdysi fungovalo a vyhýbejte se těm strategiím, které v minulosti žádný užitek ani úlevu nepřinesly.

Naučte se odpočívat

Snažte se najít si čas na odpočinek. Zkuste hlavu plnou starostí na chvíli vypnout a věnujte se činnosti, u které s dokážete uvolnit a zrelaxovat. Sáhněte po dobré knize, pusťte si oblíbený film, tvořte, vyrábějte nebo si zajděte zaběhat.

Zapněte „vnitřní filtr“

Mnoho stresu v nás vyvolávají děsivé titulky na webu. Zkuste na každou novou informaci zapnout jakýsi vnitřní filtr. Nepřijímejte pasivně vše, co si někde přečtěte. Zkuste si informaci vždycky ověřit ještě podle jiného zdroje. Nenechte se šokovat titulky, které mnohdy neodpovídají obsahu článku. V zájmu duševní hygieny se snažte vyhledávat i pozitivní zprávy, které s koronavirem nesouvisejí.

Obraťte se na odborníka

Strach, panika, stres. Každý den nové a nové informace. Na jednoho člověka to může být opravdu tak akorát. Pokud cítíte, že vás negativní emoce začínají pomalu válcovat, neváhejte kontaktovat psychologa. Ten vaše pocity, strachy a myšlenky vyslechne a společně budete hledat možnosti a způsoby, jak situaci zlepšit a vaší psychice ulevit.

Psychologická poradna Mojra.cz je první poradnou v ČR, která začala nabízet psychologické poradenství online prostřednictvím Skype, WhatsAppu, Viberu nebo telefonicky. Konzultace s psychologem online může proběhnout odkudkoli, takže není potřeba za psychologem nikam dojíždět. 

Online psychologické poradenství mohou proto využít také lidé v karanténě, Češi v zahraničí i ti, kteří chtějí dobrovolně, na základě vlastní ohleduplnosti k druhým, minimalizovat dojíždění a kontakt s dalšími lidmi.



 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *