Jaké nabízí příroda džemy z ovoce pro diabetiky

Jaké nabízí příroda džemy z ovoce pro diabetiky

Diabetici nebo také cukrovkáři maji složitější výběr potravin, ale i ovoce

Ještě než začnu psát o dia výrobcích, chci jen upozornit na to, že si spousta diabetiků myslí, že jsou bezpečné a mohou jich sníst, kolik chtějí.

Proto je lepší počítat, kolik sacharidů denně si mohou dovolit a rozdělit si je ještě rovnoměrně na celý den.

Toto se musí dodržet, aby byla hladina cukru stabilní. V případě dia džemů v obchodech je obsah cukru i tak vysoký.

Diabetici si mohou šťávy, sirupy, želé i džemy bez cukru uvařit sami doma

džem pro diabetikyPoužijeme k tomu ale dia želírovací cukr, jinak džem málo zhoustne.

Pokud si pak občas na chleba či rohlík dáme slabou vrstvu tohoto džemu, a započítáme do naší denní normy, určitě to nebude žádný hřích.

Zkusíme tak ovoce rozmačkat, krátce 10 min. povařit se sáčkem dia želírovacím cukrem dle návodu na sáčku, přidat trochu kyseliny citrónové a hotové nalít do skleniček.

Navíc je tu ještě jiná možnost, místo želírovacího cukru lze použít přírodní citrusový pektin, vyrobený z citrusů na prášek.

Ten se smíchá se lžičkou cukru a vmíchá do uvařeného ovoce.

Citrusového pektinu se bát nemusíme, nemá žádnou chuť. Cenově je také dostupný, 100g přijde zhruba na 170 Kč, přičemž na kilo ovoce stačí 10g.

Pro diabetiky je vhodná i stévia

Stevia se dá použít  sušená, ale lepší je čerstvá, kterou můžeme pěstovat i doma v květináči.

Když už jsme u těch sladidel pro diabetiky, mnoho z nich se domnívá, že třeba med by jíst neměli.

Jde ale o mýtus, nové výzkumy ukazují, že pravidelné užívání medu dokáže udržet glykemii celkem v nejlépe vyhovující hodnotě a uklidňuje nervovou soustavu. Dokonce snižuje krevní tlak a obsahuje chrom, který zlepšuje působení inzulínu. Ale pozor, diabetici by měli med použít minimálně, nejvíce dvě, tři lžičky denně a to nejlépe rozdělit toto množství do více jídel. K snídani klidně celozrnný chleba s Florou a potřít medem a k večeru opět, když je chuť na sladké. Nikdy ale nedávat med do čaje. Vždycky použít med jen s pečivem. Je potřeba dávat pozor, aby to byl skutečně pravý med, mnohý totiž je tak pojmenován, ale není, a obsahuje různá sladidla, ovocný cukr a jiné náhražky.

Pro slazení můžeme použít třtinový cukr a na zahuštění agar (Agar je prášek z mořských řas).

Meruňkový džem

  • 2kg meruněk rozmačkáme, podlijeme troškou vody, nastrouháme asi 1cm zázvoru, přidáme šťávu z 1 citrónu, 2 lžičky skořice
  • vaříme asi 10-15 minut, poté přidáme 1kg třtinového cukru, a vaříme ještě 10 minut
  • na konci vaření přidáme 10g agaru, rozmíchaný v trošce vody

Rybízový džem

  • bílý, červený i černý rybíz, asi 1,5l podlijeme trochou vody, rozdusíme doměkka
  • poté ho prolisujeme a vaříme do zhoustnutí
  • na litr šťávy přidáme před koncem varu 10-15 kuliček umělého sladidla, nebo sypké sladidlo StarLinea dle chuti
  • horké plníme do skleniček, uzavřeme a otočíme dnem vzhrůru

steviaKdo nemá možnost, či si nevěří v úspěch domácího džemu, může si džem objednat na internetu.

Najdete zde spousta dobrých džemů, sirupů a šťáv, slazených i stévií.

Osobně bych dala přednost džemu hruška s rakytníkem sladidly stévia, vhodný pro diabetiky.

Spoustu džemů pro diabetiky najdete v e-shopu Sklenice zdraví.

Máme džem, tak si ho namažeme na vánočku

Dia vánočka

  • připravíme si kvásek – 1 kostka droždí, 200 ml vlažného mléka a půl lžičky cukru
  • po vykynutí přidáme 400 ml hladké mouky, 1 lžíci rozpuštěné Hery, 1 vejce, špetku soli a 1 lžíci sladidla StarLinea
  • vypracujeme těsto a necháme vykynout
  • poté spleteme vánočku, a kdo nechce, může nechat jen tak jako mazanec

Dia bábovka

  • 2 hrnky polohrubé mouky, 1 hrnek mléka, půl hrnku oleje, 3 vejce, 1 prášek do pečiva, 1 lžíce sladidla StarLinea
  • vše smícháme dohromady a před pečením ochutnáme, jaká je sladivost, popřípadě ještě trochu sladidla přidáme
  • mohou se přidat i rozinky, ale pouze ve velmi omezeném množství, asi jedna lžíce

Diabetici by měli konzumovat jen celozrnný nebo kukuřičný chleba, luštěniny, ovesné vločky, pohanku, jáhly, celozrnnou rýži, ořechy, zeleninu, česnek, cibuli, ovoce – mimo příliš sladkých druhů, a náhradní sladidla omezeně.

To si ale asi každý diabetik hlídá a není to nic nového.

Počet lidí s diabetem stále přibývá, v roce 2018 jich je přes milion a jsou další ohroženi, protože o tom vůbec nevědí. Nezdravý životní styl se může kdykoliv u každého nějak projevit.

Chce to zamyšlení a nějaká prevence u lékaře, třeba rozbor krve napoví a ušetří nás větších nepříjemností.

Další články týkající se cukrovky a diabetiků

Napsat komentář