Srovnání složení rostlinných olejů

Srovnání složení rostlinných olejů

První srovnání olejů hodnotí zastoupení mastných kyselin (Graf1)

Nasycené mastné kyseliny jsou obecně považovány za méně prospěšné pro lidský organizmus. Záleží však na jejich konkrétním složení a poměru v oleji.

Nejčastějším zástupcem mononenasycených kyselin v olejích je kyselina olejová neboli C18:1 (omega 9 mastná kyselina). C18:1 není číslo verše v bibli, nýbrž první číslo udává počet uhlíkových atomů a číslo za dvojtečkou počet dvojných vazeb.

Kyselina olejová pomáhá zlepšovat citlivost na inzulín, povzbuzuje krevní oběh, a tím chrání organismus před diabetem II. typu. Tato kyselina blahodárně působí na náš kardiovaskulární systém, snižuje špatný cholesterol LDL, podporuje imunitu a pomáhá proti ateroskleróze.

Jako zástupce pro polynenasycené kyseliny uvádíme kyselinu linolovou 18:2 (omega 6). Tato esenciální mastná kyselina je nezbytným doplňkem stravy všech savců, protože si ji tělo neumí vyrobit samo. Lidé trpící nedostatkem této kyseliny trpí suchými vlasy a špatným hojením kůže. Kyselina linolová regeneruje buňky a podporuje růst svalové hmoty. Tato kyselina se také podílí na vypalování tuků z buněk, jednoduše řečeno pomáhá tělu hubnout. Podobně jako olejová kyselina snižuje špatný cholesterol LDL.
Obsah kyselin olejové a linolové je zobrazen v Grafu 2.

Graf 1 – zastoupení mastných kyselin

Graf 2 – obsah kyselin olejové a linolové

Dalším kritériem podle kterého poměřujeme kvalitu je obsah vitaminu E (Graf3). Ten je rozpustný v tucích a zároveň nejdůležitější antioxidant v těle. Chrání buňky před volnými radikály a oxidačním stresem. Vitamín E je velmi účinný ve zpomalování stárnutí buněk, podporuje plodnost, nervový systém, hojí rány a bojuje proti nádorům. Hojně se nachází v membránách buněk, které jsou vystavené působení kyslíku, v dýchacím systému a také v membránách červených krvinek.

​Graf 3 – obsah vitaminu E

Nejvíce vitamínu E obsahují slunečnicový, paraořechový, palmový a mandlový olej. Kokosový olej obsahuje pouze nepatrné množství vitamínu E.

Získávání jednotlivých olejů:

Slunečnicový olej se získává ze semen slunečnice (Sunflower seed oil/Helianthus annuus). Olej je vhodný pro vysoké teploty na smažení a fritování. Kvalitní slunečnicový olej je vhodný i do studené kuchyně. Má snadno rozpoznatelnou silnou chuť. Je oblíbený především ve východní Evropě. V kosmetice se používá na zjemnění pleti.

Olivový olej (Olive oil / Olea europaea) se získává z plodu olivovníku již po tisíce let a patří k nedílné součásti především středomořské kuchyně. Vhodný do všech typů kuchyně a pro kosmetický průmysl. Olivový olej má blahodárné účinky na lidské zdraví. Olej je charakteristický svou nahořklou chutí.

Palmový olej (Palm oil / Elaeis guineensis) se lisuje z oplodí palmy olejné. Olej je velmi rozšířený ze dvou důvodů: vysoký obsah nasycených mastných kyselin (při pokojové teplotě ztuhne a je tedy vhodný do potravinářství a kosmetiky) a násobně vyšší výnos oproti jiným olejninám. Pěstuje se především v Indonézii. Kvůli spotřebě palmového oleje jsou vypalovány pralesy a jeho užívání má přímý negativní dopad na ekosystém.

Kokosový olej (Coconut oil / Cocos nucifera) se získává z jader kokosových ořechů. Odolává vysokým teplotám. Je tedy vhodný na smažení a pečení. Kvůli vysokému obsahu nasycených kyselin zvyšuje špatný cholesterol LDL, riziko infarktu myokardu a dalších kardiovaskulárních onemocnění; z tohoto důvodu se doporučuje konzumace kokosového oleje jen v malých množstvích.

​Paraořechový olej (Brazil nut seed oil / Bertholletia excelsa) se lisuje ze semen paraořechu. Plod je „kokosová“ slupka, samotné ořechy jsou semena. Stromy para ořechu rostou divoce v Amazonii. Olej má jemnou ořechovou chuť a používá se ve všech typech kuchyně a kvůli obsahu selenu i v kosmetice. Protože stromy para ořechu rostou pouze v divoké přírodě, jejich obchodování má pozitivní dopad na ekosystém.

Mandlový olej (Almond oil / Prunus dulcis) se získává z jader mandlí. Olej je vhodný do studené kuchyně a v kosmetice, zjemňuje pokožku a vlasy. Má lahodnou charakteristickou mandlovou chuť. Snižuje špatný LDL cholesterol a je svělý antioxidant. Nejrozšířenější pěstování mandlí je v USA.

ZDROJE:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324844.php

https://blogs.extension.iastate.edu/spendsmart/files/2013/08/oil-comparison-chart.jpg

https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/nut-oils

https://www.wikiskripta.eu/w/Mastn%C3%A9_kyseliny

https://web.vscht.cz/~dolezala/CHPC/6%20Lipidy_cvi%c4%8den%c3%ad.pdf

https://www.prirodovedci.cz/zeptejte-se-prirodovedcu/1197

https://pdfs.semanticscholar.org/8c3f/0314d84000e143d71f55a086263968bd5da1.pdf

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/088915758890004X

https://www.researchgate.net/publication/316788319_TOCOPHEROL_CONTENT_OF_VEGETABLE_OILS_FATS_AND_THEI

https://www.sciencedirect.com/topics/food-science/vegetable-oils

AUTOR: Bc. Barbora Malá-Kubíková

Předmět: GF_726_2019

Srovnání složení mastných kyselin

AUTOR: Bc. Barbora Malá-Kubíková

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *