Dřív lidé více konzumovali to, čemu dnes říkáme superpotraviny

Dřív lidé více konzumovali to, čemu dnes říkáme superpotraviny

Pohanka, jáhlová či ovesná kaše bývala často na stole a lidé jim neříkali superpotraviny

Placky se dělaly převážně na kamnech, bez tuku. Naši předci také měli více pohybu, nebyli tak obézní jako dnes, na vesnicích se pracovalo převážně na poli od rána do večera, a uměli využívat bylinky.

Zkusíme pohanku, která je tradiční bezlepkovou potravinou vyzkoušet

Obsahuje mnoho zdraví prospěšných látek, jako rutin, zinek, selen, železo, vápník, draslík a vitamín B1, B2, C a E. Máme na výběr lámanku, krupici, krupky, slupky nebo mouku. Uvaříme si třeba česnečku.

Pohanková česnečka

  • 150 g lámanky na sucho opražíme
  • zalijeme vývarem nebo horkou vodou
  • přidáme sušené houby a povaříme asi 15 minut
  • před koncem vaření do polévky nalijeme rozmíchané vejce a dochutíme česnekem, solí a majoránkou

Další bezlepkovou potravinou jsou jáhly

Naši předci považovali jáhly za sváteční jídlo, byly drahé. Jsou totiž náročné na pěstování prosa, z kterého se jáhly vyrábí.
Jsou bohaté na draslík, zinek, hořčík, železo a jsou vhodné pro diabetiky. Ten, kdo je ještě neochutnal, může zkusit.

Jáhly se zeleninou

  • 60g jáhel, zelenina dle chuti, nebo lilek, či cuketa, koření, 2-3 rajčata
  • jáhly dáme vařit a zatím si připravíme na pánvičce cibulku, zeleninu
  • ochutíme kořením a vmícháme vařené jáhly
  • přidat můžeme i sýr

Pohanka je tradiční bezlepkovou potravinou      Naši předci považovali jáhly za sváteční jídlo, byly drahé.

Zaměříme se ještě na oves

Ten patří mezi obiloviny bohatší než pšenice, obsahují tuky, proteiny a sacharidy, železo, vitamín B1 a fosfor. Sacharidy se vstřebávají pomalu a také díky fruktóze se oves řadí mezi doporučení pro diabetiky.

Uvaříme si výbornou ovesnou kaši nejen pro děti

Ovesná kaše

  • vločky namočíme do vody, ale jen tak, aby byly potopené, asi na 10-15 min
  • potom dáme vařit a zalijeme je šálkem mléka
  • mícháme do zhoustnutí, přidáme 1 lžíci bílého jogurtu, skořici a rozinky

Na talíři můžeme ozdobit čerstvými jahodami, citronem, mede nebo co doma máte.

Zkuste jako prevenci virových a infekčních onemocnění hlívu ústřičnou

Je vynikající podporou ke zvýšení obranyschopnosti organismu.
Snižuje také hladinu cholesterolu, může vyřešit alergii, kožní onemocnění, infekci, potíže s cévami i oslabenou imunitu.
Říká se, že je elixírem mládí.

Z hlívy ústřičné můžeme uvařit falešnou dršťkovou polévku.

Hlíva ústřičná s vrtulemi

  • na oleji osmažíme cibulku, přidáme nakrájenou hlívu na nudličky, česnek, pepř, kmín, majoránku, sůl
  • občas zamícháme a smícháme s vrtulemi

Dnešní doba přináší více pohodlnosti, proto bychom se měli zaměřit více na naši stravu a způsob života spolu s přírodou.

Jeden komentář u “Dřív lidé více konzumovali to, čemu dnes říkáme superpotraviny”

Napsat komentář